Rabu, 8 Februari 2012

Aku seorang ibu yang benar benar benar sibuk...

Memang...aku memang sangat cibuk sejak minggu lepas, sejak aku ambik balik si hero aku dari kampung. maka bermula lah episod kesibukan dan kekalutan yang melampau dalam diriku.

Bangun seawal 4.30 pagi aku dah start rutin seharianku, kerja2 rumah yang tak pernahnya habis,selalunya kerja pertama yang aku buat ialah check sinki dan basuh pinggan mangkuk klu ada, pastu masak air sbb nanti nak bancuh air untuk sarah (anak yang tadika)  dan lily (tahun 6) bawa bekal kat sekolah, sambil2 tu basuh baju, (mesin basuh aku semi-auto ok..)sambil2 tu pikir nak masak apa utk sarah nak bawa bekal ..nasi goreng, bihun ke, koewteow ke..apa2 lah yang sempat dan yang bersesuaian (sbb sarah ni lebih suka bawa bekal yang aku masak, lily lak tak suka bawak bekal) pastu ,menyapu rumah sambil tu kemas mainan budak2 yang memang tak akan boleh ku kemas selagi mereka belum tidoq. pastu iron baju ..baju aku dan baju sarah (nasib baiklah lily dah boleh iron baju sendiri) Aku nak iron malam mmg tak smpat..(nanti aku citer lak bab kesibukan shift malamku.)


Tak abih lagi tuh....pastu kena siapkan beg baju amsyar (2 thn 4 bln) dan alya pula (8 bulan) sbb nanti nak hantar gi umah orang ngasuh. pastu kejutkan lily lak,, ni pun satu , kalau tak kejut 2,3 kali tak bangun. Kalau mood aku tak ok, 2 kali aku kejutkan tak bangun juga memang dia kena cubit lah dengan aku..

Yang nak buat tu semua cuma aku sorang..aduh..kadang2 aku rasa cam nak nangis pun ada..tapi aku selalu cakap pada diri sendiri, sabo je lah ... , jadi mak cam ni lah..tapi takpe semua yang kita buat tu dapat pahala..aku sejukkan ati sendiri..

Kain baju yang dalam mesin tu kalau sempat settle aku settle, tinggal nanti lily balik sekolah dia sidai. kalau tak sempat alamatnya balik petang nantilah aku sambung. Aku nak kerahkan lily sangat2 pun kadang2 rasa kesian lak, dengan sekolah tambahan lagi..dengan latihan sukan lagi, dengan tuisyen lagi.

Ok..sekarang bab aku lak, dalam 6.20 camtu aku mandi, solat, bersiap .

Pastu kejutkan sarah untuk mandi, bersiap .

Pastu kejutkan amsyar lak..salin pampers. tp amsyar ni bila aku kejutkan sarah,walau dengan cara yang paling berhemah sekalipun dia selalunya akan terjaga sama, cam aku kejutkan dia lak..telinga lintah sungguh..

Dan secara automatiknya alya juga akan terjaga..jeng jeng jeng...

bermulalah episoh keriuhan, kekalutan, kebisingan dengan karenah anak2 aku..

dalam aku sibuk ke sana ke sini, tetiba budak 2 tahun tu canntekk je dok depan pintu peti ais...makan coklat pepagi buta ni, memang nak kena ni..., tau pula dia lari masuk dalam bila tau aku marah..ok settle

Aku buat2 tak dengar bila tetiba bbrrangg...dia kecahkan balik mainan yang aku baru kemas, yang aku kumpul dalam raga tadi..... oh anakku.....
biarkan....

tetiba ..eh ada air tumpah...bila pulak si kecik ni pi tuang ayaqqqqq....siapa lagi yang kena lap klu bukan aku? aku  juga... sambil pot pet pot pet..ok ...

Dalam aku baru nak bernapas tu tetiba aku tekpaksa marathon 500 meter bila mataku terpandang alya dah senget2 badan nak jatuh..sebenarnya alya ni baru dok menyuluq kata orang kedah,tapi pantasnya ya rabbi..merangkak pun tak boleh lagi, tp ..dia dah boleh panjat2 berdiri sendiri gitu,.cam sofa, meja tulis semua dia boleh paut dan berdiri sendiri, tp yang lecehnya tak reti nak turun balik ,bila dah lama berdiri dan tak boleh nak balancekan badan dia mula lah nak jatuh..kalau jatuh ala2 slow motion takpe  juga ni jatuh cam nangka kena tetak ..tak kena gaya dapat benjol kat dahi..

tetiba...eh elok pulak amsyar ni duduk senyap je, aku intai2 ooohh...rupanya ada kerja yang dibuat....dia dah punggah barang2 aku dalam laci kabinet tuh... patutlah..  

rutin hatian tuh ok..hehe..

Lepas salin pampers alya dan pastikan sarah dah kemas dengan uniformnya, selalunya ngam2 pukul 7.40 kami keluar dari umah. sementara tu smpat lagi amsyar lari2 kat luar dan buatkan aku terkocoh2 mengejar dan mencempung dia masuk dalam keta aduh...

Yang best sekali elok je aku start kete nak keluar tetiba terbau sesuatu cam...ala2 bahan buangan manusia..ati dah cuak..check2 tengok, rupanya alya beyakkkk..takpun amsyar beyakkk.....aaaaaahhhhhhhh jem......aku nak nangesss neh........huhu....







hai....saya lah alya....



terel tak saya....



terel lagi...hehe...

Tiada ulasan: