Selasa, 7 Februari 2012

Nak Mulakan Perniagaan Tapi Modal Kurang?

Assalammualaikum,  salam sejahtera dan salam 1 malaysia buat kengkawan semua (ceh..macam pembaca berita lak)..

Hari ni aku nak share satu biz dengan korang, aku tau mesti di atara kita yang berminat untuk berniaga tapi kurang modal betul tak? Ok aku ada satu biz yang bersesuaian dengan kengkawan semua, modal lebih kurang dalam rm300++ je tapi kalau rajin insyaallah kita akan dapat pulangan yang memuaskan, tapi kita kena rajin lah..apa2 biz pun key dia kena rajin lah kan..bak kata orang yang bulat takkan datang bergolek yang pipih takkan datang melayang, kita kena usaha, berdoa dan bertawakkal insyaallah Dia akan memberi pada kita yang meminta  ok...



Ok, kalau berminat sila layari laman web http://www.fitrahayuresources.blogspot.com/

Biz ni memang bersesuaian dengan sesiapa yang baru nak cuba2 buat biz. Sebab dari pengalaman aku lah kalau kita nak berniaga secara tetap, maksud aku ada premis, kelengkapan semua sekurang2nya modal permulaan mau dekat rm20K . dah tu tiap2 bulan kena bayar macam2..sewa kedai,bil air, elektrik, tel , pekerja dan macam2 lagi lah, tu belum masuk bayar lesen niaga, iklan dan sebagainya. Duit masuk belum tentu lagi sbb kita harapkan orang datang ke kedai kita, kita harap customer 'walk in' , bab nak kasi orang tau lak bukan senang, kena melibatkan kos promosi dan kos promosi ni pun bukannya murah beb..salah satu medium promosi yang popular ialah flyers/risalah, nak print risalah ni sekurang2nya kena 3000 kpg, klu nak buat sikit tu boleh tapi kosnya jadi mahal balik..dah tu edar banyak2 pun belum tentu dapat sambutan, belum tentu orang datang ke kedai kita.ni aku cakap dari pengalaman aku lah..

Tapi kalau kita buat secara bergerak kita hanya mengeluarkan modal untuk produk, kos perjalanan (minyak) keta/motor, tel dan kos pos barang (mungkin), tapi kat sini kita dah jimat banyak benda. Promosi lak kita boleh buat sendiri, nak redah masuk kg, nak terjah rumah kengkawan,kat minah2 kilang,dan lain2 yang bersesuaian pandai2 kita lah kan, kita nak explain pasal produk pun boleh face to face (yg mana bagi aku cara ni lagi berkesan) ..skrang lak lagi senang promote melalui fb je,.

Ok jgan lupa check laman web tu ye.. selamat ber bisnes...

Tiada ulasan: